تفاوت بدن سازی و تناسب اندام

تفاوت بدن سازی و تناسب اندام چیست؟

تفاوت بدن سازی و تناسب اندام چیست؟

ممکن است فکر کنید هرچه عضلات شما بیشتر شود، سلامتی شما نیز بیشتر خواهد بود. در حالی که باید بدانید که داشتن عضله ای حجیم، تضمین کننده سلامتی و قدرت بدنی شما نیست.

بدن سازی یک ورزش است و نیازمند یک رژیم غذایی خاص است. هر ورزشی راهنمای رژیم غذایی خاص خود را دارد و بدن سازی نیزاز این قاعده مستثنا نیست. هدف از این ورزش خاص افزایش توده عضلانی بدون چربی است که در نهایت به حذف چربی ها، انواع مختلف کربوهیدرات ها، نمک، شکر و حتی مصرف آب قبل از مسابقه از رژیم غذایی روزانه شما منجر می شود.

اکنون، بدون تجربه قبلی در این زمینه، یک تلاش ناگهانی برای پیروی از این دستورالعمل سختگیرانه به عنوان یک فرد عادی، بدن شما را در وضعیت بدی قرار خواهد داد. همچنین، وقتی یک بدن ساز حرفه ای این کار را دنبال می کند، اطمینان حاصل می کند که مکمل های مختلف مورد نیاز را که در رژیم غذایی وجود ندارد را مصرف کند.

از آنجا که اکثر افراد عادی به احتمال زیاد از این مکمل های ضروری بی اطلاع هستند، رژیم غذایی آنها با کمبود مواجه خواهد شد.

وقتی می بینید که بدنسازان حرفه ای در فیلم های YouTube خود تمرین می کنند، تصوری از نوع آموزش سختی که می بینند خواهید داشت. آنها می توانند اینگونه تمرین کنند زیرا سالهاست که آموزش دیده و در حین ورزش کردن سختی های زیادی را از جمله تمرینات سخت و طاقت فرسا و رژیم های سخت را تحمل کرده اند.

پیروی از چنین سبک زندگی در واقع برای شخصی که فقط قصد دارد بدن خود را حفظ کند و ظاهر خوبی داشته باشد غیرضروری است. از این رو، رفتن به باشگاه و استفاده از وزنه های اشتباه و رژیم غذایی نادرست باعث می شود نوعی آسیب دیدگی برای شما به وجود آید که ممکن است شما را به طور مداوم هفته ها و ماه ها از ورزش دور نگه دارد.

باید به یاد داشته باشید که اگر شما هم می خواهید در راه ورزش قدم بردارید، حتماً با یک متخصص مشورت کنید که در ابتدا چه چیزی برای شما مناسب است. و سپس با شروع ورزش رژیم غذایی مناسب برای بدن شما را تجویز کند.

بدن سازی باعث ایجاد توده عضلانی می شود، خطر ابتلا به فشار خون، کلسترول بالا و چاقی را کاهش می دهد و سلامت استخوانی شما را بهبود می بخشد. با این وجود، وقتی نوبت به بلند کردن جسمی سنگین می رسد (میزان نیرویی که عضلات می توانند ایجاد کنند)، شکل و اندازه عضلات واقعاً اهمیتی ندارند.

از سوی دیگر، تناسب اندام یا فیتنس تأکید زیادی بر عملکرد کلی عضلات و انعطاف پذیری آنها دارد. بنابراین، شما می توانید عضله دو سر ران کوچک داشته باشید و همچنان به اندازه یک بدنساز بزرگ و حرفه ای قوی باشید. تناسب اندام باعث قوی تر شدن و حفظ فرم بدن می شود.

بدن سازی معجزه کاهش سریع وزن و ساخت عضلات عظیم را به شما اعطا می کند. مانند تناسب اندام، بدن سازی نیز سلامت عمومی شما را افزایش می دهد.

در اینجا تفاوت بدن سازی و تناسب اندام را بررسی کرده ایم با سیمای ورزش همراه باشید:

 

تفاوت بدن سازی و تناسب اندام

تفاوت بدن سازی و تناسب اندام

 

تمرینات

بدنسازان با داشتن تمرینات وزنه برداری (بلند کردن وزنه های هالتر) فیبرهای عضلانی را توسعه می دهند. آنها دارای هیکلی کاملاً مجسمه ای هستند كه در صحنه های نمایشگاه های رقابتی خوب به نظر می رسد. هیکل بزرگ و عضله ای آنها نتیجه بلند کردن وزنه های سنگین است.

لیفتینگ باعث پارگی میکروسکوپی در عضلات می شود. بنابراین، بدن آنها برای ترمیم شکستگی ها و گسترش ظرفیت توان ورزشی به ذخیره سازی مواد مناسب نیاز دارد. یک جریان خون شدید، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به عضلات می آورد و اندازه آنها را افزایش می دهد. بدین ترتیب است که بدنسازان رشد عضلانی خوبی دارند. این روش “هیپرتروفی” نامیده می شود. به دلیل هایپرتروفی، بدنسازان باید بر روی یک عضله خاص تمرکز کرده و تمرینات تکراری را روی آن انجام دهند.

برعکس، در تناسب اندام افراد سعی می کنند فعال بمانند و بر روی هر عضله به طور مساوی تمرکز کنند. تناسب اندام بیشتر به سلامت کلی بدن مربوط می شود. این تمرینات بیشتر در مورد از بین بردن چربی بدن و داشتن اندامی زیباست. تناسب اندام زیبایی ظاهری به بدن می بخشد.

در واقع فیتنس یا تناسب اندام بر روی هسته معده و شکل پاها متمرکز است. افراد تمرینات قلبی عروقی زیادی برای داشتن وزنی ایده آل انجام می دهند. تمرینات تناسب اندام به سیستم عصبی مرکزی افراد این امکان را می دهد تا یاد بگیرند که چگونه هنگام بلند کردن وسایل ورزشی به واحدهای حرکتی متصل شوند.

در مقایسه با تمرینات بدنسازان، معمولاً روند تناسب اندام کوتاه تر و شدید تر است. به طور خلاصه، سوزاندن کالری برای داشتن اندامی متناسب و انعطاف پذیر ساده ترین تعریف از تناسب اندام است.

 

تفاوت بدن سازی و تناسب اندامتفاوت بدن سازی و تناسب اندامتفاوت بدن سازی و تناسب اندامتفاوت بدن سازی و تناسب اندامتفاوت بدن سازی و تناسب اندامتفاوت بدن سازی و تناسب اندام

 

فاصله زمانی تمرینات

تمایز اصلی دیگر بین تناسب اندام و بدن سازی میزان زمان اختصاص داده شده هر کدام است. بدن سازی روزانه حداقل به دو ساعت زمان اختصاص داده شده به ورزشگاه احتیاج دارد. در حقیقت برای بدنسازی به تمیرنات طولانی مداوم نیاز دارد. معمولاً ۵ تا ۶ بار در هفته.

جلسات تناسب اندام معمولاً از ۳۰ دقیقه تا ۴۵ دقیقه طول می کشد. این تمرینات می تواند شامل حرکات کششی یا هوازی باشد. در مقایسه با بدن سازی، تناسب اندام به زمان ، تلاش و فشار کمتر بر روی عضلات نیاز دارد ولی قدرت بدنی را بسیار افزایش می دهد.

 

رژیم غذایی

از بسیاری جهات، رژیم غذایی یک کارآموز تناسب اندام و یک بدنساز یکسان است. هر دو باید از غذاهای بی ارزش خودداری کنند و غذای سالم بخورند. در حالی که هر دو بر یک رژیم متعادل تأکید دارند، بدنسازان معمولاً پروتئین ها و مکمل های بیشتری برای تقویت روند ورزش و عضلات خود مصرف می کنند. رژیم غذایی تنها تفاوت بین بدنسازی و تناسب اندام نیست بلکه میزان کالری دریافتی در روز برای هر کدام یک تفاوت اصلی به حساب می آید.

بدنسازان باید بیش از ۵۰۰۰ کالری در روز مصرف کنند و از این مقدار ۵۰٪ آن پروتئین باشد. آنها باید تعداد دفعات خوردن غذا در روز را افزایش دهند. به عبارتی به جای خوردن سه وعده ی غذای با حجم زیاد، چند وعده غذایی در رژیم غذایی خود بگنجانند.

رژیم غذایی آنها معمولاً شامل ماهی، گوشت، تخم مرغ و لبنیات است. در رژیم غذایی فرعی از گزینه های کم چرب یا کربوهیدرات، مانند دانه ها مغذی، سبزیجات و میوه ها استفاده می کنند.

افرادی که روی تناسب اندام تمرکز دارند معمولاً بیش از ۲۵۰۰ کالری در روز مصرف نمی کنند. گزینه های غذایی سالم آنها شامل سبزیجات، سالاد، میوه ها ، گوشت های غیر روغنی و مواد دارای پروتئین هاست.

تناسب اندام و بدن سازی هر دو از نیاز اساسی انسان برای داشتن حداکثر توانایی و قدرت بدن و داشتن اندامی بدون چربی و عضله ای تلقی می شوند و هر کدام به نوبه ی خود طرفداران زیادی دارند.

 

Fitness diet and bodybuilding

 

اکنون که اطلاعاتی در باره هر دو تمرین کسب کرده اید، فکر می کنید کدام یک را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب کنید؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *